Jak lepiej spać? 

Spokojny i głęboki sen jest bardzo korzystny dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego oraz dobrego samopoczucia.Tylko dobry sen może prowadzić do pełnego i jakościowego życia. Nawet niewielki brak snu może być szybko odczuwalny i może łatwo zachwiać Twoje dzienne zasoby energetyczne, produktywność i równowagę emocjonalną. Wiele osób zna powiedzenie, że sen jest słaby, ale jest wręcz przeciwnie. Ludzie, którzy ciężko pracują, mogą cieszyć się wysokiej jakości snem. Dlaczego tak jest? Mówiąc wprost, tylko ludzie, którzy dobrze się wysypiają, są produktywni, kreatywni i czerpią największą przyjemność z wykonywanych czynności. Więc uzyskanie dobrego snu jest pierwszym i najważniejszym krokiem w podejmowaniu jakiejkolwiek decyzji w życiu, czy to pójście na studia, rozpoczęcie działalności gospodarczej, czy jakiekolwiek inne poważne przedsięwzięcie.


Jak mogę poprawić jakość swojego snu?

Jeśli ostatnio obudziłeś się o 3 rano i nie możesz zasnąć z powrotem, spokojny i głęboki sen może wydawać się nieosiągalnym celem. Jednak kontrolowanie jakości swojego snu jest łatwiejsze niż myślisz. Tak jak można kontrolować to, jak się czujemy po przebudzeniu, tak lepiej szukać problemów ze snem w codziennej rutynie.

Różne codzienne nawyki mogą z czasem wpływać na jakość snu, ale prawdziwy wpływ widać dopiero w pierwszym tygodniu słabego snu. Muszę teraz dokonać zmian. Słaba jakość snu może szybko wpłynąć na Twoje zdrowie emocjonalne i psychiczne, utrudniając wykonywanie nawet wymagających fizycznie codziennych zadań. A brak snu też źle wpływa na Twoją urodę! Natychmiast przejrzyj swój harmonogram i dokonaj niezbędnych zmian.


Potrzeby osobiste

Jeśli Twoja druga połówka lub ktoś z rodziny lubi "odsypiać" i chodzić spać do późna, to ta propozycja nie jest dla Ciebie. Zachowanie każdego człowieka podczas snu jest indywidualne i zależy od wielu czynników. Najlepsze, co możesz zrobić, to słuchać swojego ciała i nauczyć się szybko zasypiać, zamiast walczyć z sennością. Ta taktyka nazywana jest naturalną synchronizacją cyklu snu i może być bardzo skuteczna. Stopniowo wsłuchując się w potrzeby snu swojego organizmu, stworzysz naturalny cykl snu, który powtarza się każdego dnia, a gdy Twój organizm przyzwyczai się do tego rytmu, przesuń swój "harmonogram snu" o godzinę lub dwie. To staje się łatwiejsze. Ustal czas, kiedy czujesz się senny lub zmęczony i o tej samej porze połóż się do łóżka. Oczywiście nie przesadzaj z krótkimi drzemkami. Jest to świetny sposób na zrekompensowanie braku snu, ale tylko wtedy, gdy masz już stabilny reżim snu.


Popraw swoje środowisko snu

Głęboki sen jest ważny, aby mózg mógł odpocząć, ale nawet niewielkie bodźce mogą wytrącić organizm z równowagi. Twoja sypialnia powinna być chłodna i spokojna, więc upewnij się, że jest dobrze wentylowana i usuń wszystkie źródła hałasu. Sypialnia nie jest odpowiednim miejscem na telewizor, komputer czy odtwarzacz płyt.


Upewnij się, że Twoje łóżko jest naprawdę wygodne. Pościel powinna być oddychająca, miękka i w odpowiednim rozmiarze. Jeśli często budzisz się z niewygodnych pozycji podczas snu, prawdopodobnie nadszedł czas, aby zmienić poduszkę lub rozważyć nowy materac. Bawełna dobrze czuje się na skórze i nie powoduje podrażnień ani reakcji alergicznych. Można również wybrać poliester na pościel. Poliester to doskonały materiał, który jest lekki, stosunkowo trwały i pozwala na wygodny sen bez ograniczania ruchów.

Jeśli chodzisz wcześnie spać, potrzebujesz zasłon w swojej sypialni. Zapewni to niezawodną ochronę przed słońcem. Nasz organizm kojarzy sen z ciemnością, dlatego w dobrze oświetlonych pomieszczeniach trudniej jest zasnąć, a sen nie jest tak głęboki. Nie jedz też w sypialni i nie korzystaj z komputera czy smartfona. Dzięki temu Twój mózg kojarzy łóżko z odpoczynkiem, relaksem i snem.